Domowe przedszkole – 13.04.2021 – dzieci 6 -letnie

_______________________________________________________________________________________________________________________

Witam serdecznie, w tym tygodniu realizujemy program „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Jest to jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych dla przedszkoli oraz od 2019 roku również dla szkół podstawowych (klasy I-III) poświęcony tematyce ekologicznej, organizowany przez markę Kubuś. Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat.

1.Wykreślanka .W każdym szeregu skreśl co drugą literę. Odczytaj wyrazy powstałe z pozostałych liter. Odgadnięte hasło będzie tematem dzisiejszych zajęć.

SOEDGHRKEWGRABCSJMA

ŚWMNIYEOCPI

Brawo, dobra robota. Tematem dzisiejszego spotkania jest segregacja śmieci.

2. Przyjrzyjcie się ilustracji poniżej.

a.13.04.5

– Jak myślicie, czy zwierzęta dobrze czują się w takim otoczeniu?
– Czy domyślacie się kto tak bardzo tu naśmiecił?( ludzie)
Musicie wiedzieć, że każdego dnia ludzie na całym świecie wyrzucają tony niepotrzebnych rzeczy. W oceanach pływa ok. 150 mln ton plastikowych odpadów. W ciągu roku każdy z nas
produkuje 300 kg śmieci to jakby wypchać po sufit duży pokój w Waszym mieszkaniu. To ogromna góra śmieci! Śmieci zalegają nie tylko w morzach, oceanach, rzekach, ale także w lasach i glebie. Szkodzą zwierzętom, roślinom i zdrowiu każdego z nas.

3. Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego. Postarajcie się zapamiętać jak najwięcej z filmu.

4. „Długie życie śmieci”
Mamy różnego rodzaju śmieci i to, z jakiego rodzaju materiału są one zrobione zależy jak
długo będą się rozkładać, czyli po ilu latach znikną. Niektóre śmieci nie znikną wcale.

a.13.04.7

Śmieci są zagrożeniem dla zwierząt, zanieczyszczają wody w tym wodę pitną i glebę, mogą przyczynić się do pożaru, wytwarzają szkodliwe substancje. Dlatego tak ważne jest, byś my coś zrobili i na co dzień mniej śmiecili. Czy wiecie co możemy zrobić?

5. Co można zrobić aby było mniej śmieci? Kubuś przygotował wskazówki, które pomogą sprawić, aby na świecie było mniej śmieci:

Ograniczaj – czyli używaj czegoś mniej,
Używaj ponownie – zastanów się, czy nie możesz czegoś wykorzystać raz jeszcze,
Segreguj – wyrzucaj do odpowiednich koszy.
Waszym zadaniem jest dopasowanie zbioru rzeczy do odpowiedniej zasady.

a.13.04.8

6. A jak się sortuje śmieci?

Segregacja śmieci polega na wyrzucaniu śmieci do odpowiednich koszy w różnych kolorach. Dlaczego? Ponieważ śmieci zrobione są z różnych materiałów.

a.13.04.9

Papierowe śmieci wrzucamy do kosza w kolorze niebieskim, metalowe i plastikowe do kosza żółtego, szkło do kosza zielonego (szkło przezroczyste do pojemnika białego, jeśli taki jest). Odpady biodegradowalne np. resztki jedzenia wyrzucamy do kontenera w kolorze brązowym. Do czarnego kosza wyrzucamy te odpady, których nie da się poddać recyklingowi i nie możemy ich wyrzucić do żadnego innego pojemnika np. opakowania po aerozolach.
Śmieci segreguje się po to, aby móc je potem przetworzyć na coś innego, co będzie można potem użyć. Z plastikowych butelek można zrobić polar lub nowe butelki,
a z papieru – papier toaletowy lub papier na nowe książki. Dzięki temu śmieci nie zalegają, czekając, aż się rozłożą. Możemy im nadać drugie życie! Tak postępuje “Kubusiowy Przyjaciel Natury”!

7. Używaj ponownie! Zapraszam do wybrania i wykonania plastycznej pracy ekologicznej.

8. Na zakończenie trochę ruchu.

Powodzenia i życzę wspaniałej zabawy.