Domowe przedszkole – 13.04.2021 – dzieci 3-4 -letnie

_______________________________________________________________________________________________________________________

Dzień dobry kochani.
Dzisiaj porozmawiamy o chorej rzece.

1. Na początku posłuchajcie piosenki „Chora rzeka” (muzyka i słowa M. Staniek).

 

2. Posłuchajcie wiersza Joanny Papuzińskiej „Chora rzeka”.

Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Jak tu pusto!
Drzewo uschło…
cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak,
ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis „Zakaz kąpieli”
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka, tylko czeka, czeka, czeka…

3. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania.
– Dlaczego w rzece i wokół niej nic nie było? (Ponieważ rzeka była zatruta)
– Jak myślicie, kto przyczynił się do zanieczyszczenia rzeki? (Ludzie)
– Kto może wyleczyć rzekę z kłopotów? (Wszyscy ludzie)
– Co można zrobić, aby rzeka była zdrowa? (Nie wolno wyrzucać śmieci do wody, wylewać ścieków, nieczystości)
– Co może zatruć rzekę? (mycie samochodów, wyrzucanie śmieci do wody, odprowadzanie ścieków, wylewanie nieczystości)

4. Czym różnią się te dwa zdjęcia rzek?

a.13.04.4

5. Obejrzyjcie film na tematy rzeki.

6. Poruszajmy się do piosenki „Walking walking”.

7. A oto kilka sposobów oszczędzania wody.

Przykłady sposobów oszczędzania wody:
– gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie,
– branie prysznicu zamiast kąpieli w wannie,
– dokręcanie kranu przed wyjściem z łazienki
– zakręcanie wody w czasie mycia zębów,
– budowanie oczyszczalni ścieków.

8. Na zakończenie spróbujcie narysować kredkami lub namalować farbami czystą rzekę lub zanieczyszczoną rzekę. Czekam na Wasze pracę.

Do zobaczenia jutro.