Domowe przedszkole – 12.04.2021 – dzieci 5-letnie

_______________________________________________________________________________________________________________________

Dzień dobry!
W tym tygodniu będziemy realizować program „Kubusiowi Przyjaciele Natury”.

a.12.04.4

To największy ogólnopolski program edukacyjny o tematyce ekologicznej dla przedszkoli, organizowany przez markę Kubuś. Co roku bierze w nim udział ponad 8 tys. przedszkoli z całej Polski. Akcja objęła swoim zasięgiem już ponad 5 milionów dzieci.
Celem programu jest zachęcanie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne, uczenie szacunku dla przyrody, ale także kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu i ruchu.

1. Posłuchajcie co Kubuś do Nas napisał w liście
Cześć Dzieciaki!
Witam Was w XIII juz edycji programu “Kubusiowi
Przyjaciele Natury”, który powstał specjalnie z myślą
o Was – dzielnych przedszkolakach!!
Jestem szczęśliwy, ze razem będziemy sie starali
pomóc Naturze. To ważna rzecz, bo bez Niej, nie byłoby
życia na Ziemi. Tak, tak, mówię całkowicie poważnie!
Natura to woda, gleba, powietrze, rośliny oraz
zwierzęta i inne organizmy. A wiec wszystko, co nas
otacza, a co nie zostało wytworzone przez człowieka.
Ludzie, także są częścią natury, dlatego tak ważne
jest, abyśmy nauczyli sie o nią dbać. Jak to zrobić? Nie
martwcie sie, wszystko Wam wytłumaczę i wyjaśnię na
naszych zajęciach. Będę przekazywał Wam dokładne
wskazówki tak, abyście wiedzieli co robić, by stać sie
“Kubusiowym Przyjacielem Natury”. Jesteście gotowi?
Pozdrawiam
Wasz Kubuś

2. Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: „Co to jest natura?”
Natura to wszystko, co nas otacza, a co nie zostało wytworzone przez człowieka, to lasy, łąki, góry, rzeki, zwierzęta, rośliny, gleba, powietrze. Częścią natury są też ludzie.

Czy Waszym zdaniem, należy dbać o naturę. Oczywiście, że tak! Ale w jaki sposób? Kubuś
postanowił dać Wam kilka rad i wskazówek , aby stać się “Kubusiowymi Przyjaciółmi Natury”.

Dbaj o rośliny!

a.12.04.5

….a także niezrywanie rzadkich okazów, niedeptanie trawników.

3. Może spróbujesz wykonać zadanie od Kubusia?
Narysuj plakat dotyczący niedeptania trawników lub niezrywaniu rzadkich okazów roślin.

4. SADZENIE ROŚLIN (ZABAWA RUCHOWA Z ELEMENTAMI PROGRAMOWANIA)

(Zabawa polega na udawaniu wykonywanych czynności)

Dzieci pokazują gestem czynności wg poniższej instrukcji czytanej przez rodzica.

Przykładowa instrukcja sadzenia roślin:
1. Przygotuj łopatkę, doniczkę z ziemią i nasionko.
2. Wsyp ziemię do doniczki.
3. Wykop dołek w ziemi na ok. 2 cm.
4. Umieść w dołku nasionko rośliny, którą chcesz zasadzić.
5. Zasyp dołek wykopaną ziemią.
6. Weź konewkę.
7. Nalej zimnej wody z kranu do konewki.
8. Podlej zasiane nasionko.
9. Podlewaj co drugi dzień i sprawdzaj czy roślina zaczęła kiełkować.

5. Natura jest wokół nas.
Można ją dotknąć, usłyszeć, zobaczyć i poczuć. Podczas spacerów rodzinnych
postarajcie się wypełnić poniższą kartę i zaznacz czego udało się Wam doświadczyć.

ZOBACZ
o kolorowy liść
o drzewo liściaste
o drzewo iglaste
o owada
o ptaka
o owoc
o kamień
o szyszkę

POSŁUCHAJ
o szumu drzew
o jak pada deszcz
o śpiewu ptaków
o wiatru

POCZUJ
o jak pachnie trawa
o jak pachnie kwiat
o jak pachnie powietrze
o jak pachnie ziemia

DOTKNIJ
o czegoś mokrego
o czegoś miękkiego
o czegoś szorstkiego np. kory

Z niecierpliwością czekam na Wasze zdjęcia
Miłej pracy!