Domowe przedszkole – 09.04.2021 – dzieci 5-letnie

_______________________________________________________________________________________________________________________

Dzień dobry!

W dalszym ciągu pozostajemy w tematyce lasu.
1. Las to głównie drzewa. Zaobserwujcie na poniższej ilustracji jak rośnie drzewo.

a.09.04.1

2. Opowiadanie pt. „Dąb Olek” na postawie utworu P. Beręsewicza
A teraz usiądźcie wygodnie i posłuchajcie opowiadania o przygodzie pewnego przedszkolaka.

„Jeden z najstarszych dębów w Polsce nazywa się Bartek. Rośnie sobie od prawie siedmiuset lat i jest już tak stary, że jego konary trzeba podpierać specjalnymi słupami. Kilku dorosłych mężczyzn musiałoby się złapać na ręce, żeby objąć jego gruby pień. Natomiast najmłodszy dąb w Polsce to dąb Olek. Trudno go jeszcze nawet nazwać drzewem – to takie dębowe niemowlę, kilka jasnozielonych listków przyczepionych cienką łodyżką do zeszłorocznego żołędzia, który na jesieni wpadł do przedszkolnego ogródka. Przeleżał w ziemi całą zimę i ledwie zdążył wykiełkować, a już znalazł się w śmiertelnym niebezpieczeństwie.
Grupa Olka postanowiła zasadzić przy przedszkolu dwa krzaki ozdobnej leszczyny. Chłopcy i dziewczynki pracowicie wyrywali z ziemi uparte chwasty. Wszyscy, na czele z panią uśmiechali się do słońca i soczystej zieleni, tylko Olek stał na uboczu, trochę naburmuszony. Miał nadzieję, że to jemu przypadnie zaszczyt wykopania dołków, tymczasem Marek z Piotrkiem chwycili łopaty i nie zamierzali wypuścić ich z rąk. Patrzył, więc Olek ponuro, jak oddział ogrodników krząta się wśród przedszkolnych grządek, a potem sam bez zapału zabrał się za pielenie. Wyrwał kilka mleczy i już miał usunąć z ziemi następny chwast, kiedy jego uwagę zwróciła maleńka, bezbronna roślinka, ledwie wystająca z czarnej ziemi. Kucnął nad nią, zmarszczył brwi z namysłem. – Patrzcie to chyba dąb – powiedział.
Maleńkie drzewko od razu stało się ulubieńcem dzieci. Obie leszczyny wkopano w innym miejscu, a wokół dąbka chłopcy zbudowali niewielką zagrodę z patyków, żeby nikt niechcący go nie rozdeptał.
– Nazwijmy go „dąb Olek” – zaproponowała Ala – w końcu kto uratował mu życie?
Od tego czasu Olek urósł już o centymetr i wypuścił dwa nowe listki…”
A teraz Rodzice porozmawiajcie z dzieckiem na temat wysłuchanego opowiadania. Pomocne mogą okazać się poniższe pytania. Zwróćcie też uwagę na zwroty dotyczące następstwa czasu: „najpierw”, „później”, „na koniec” i ich rozumienie oraz poprawne stosowanie.
– Co znalazł Olek w ogródku przedszkolnym?
– Jak nazywa się najstarszy dąb w Polsce?
– Jak nazwały dzieci małe drzewko znalezione w ogródku przedszkolnym?
– Dlaczego nadały mu takie imię?
– Dlaczego Olek był najpierw naburmuszony?
– Jak myślicie, czy na koniec Olek miał powód do radości?

3. Zabawa na świeżym powietrzu.
A teraz o ile dopisze pogoda zabierzcie swoje pociechy na spacer po najbliższej okolicy, na pewno są tam drzewa, a może wybierzecie się do parku czy na działkę… i pobawcie się:
– „Slalom między drzewami” – wyznaczamy trasę i biegamy omijając drzewa slalomem. Po pokonaniu trasy chwila odpoczynku, polegająca na wciągnięciu powietrza nosem i wypuszczeniu ustami. Trasę można powtórzyć kila razy.
– „Mierzymy drzewa” – mierzenie obwodu drzew za pomocą sznurka: odmierzamy, odcinamy i porównujemy, który sznurek jest dłuższy, który krótszy, a który najkrótszy czy najdłuższy… oraz obejmujemy drzewo, czy nasze ręce wystarczą, a może potrzeba więcej osób i ich rąk?

4. Słuchanie muzyki relaksacyjnej dla dzieci pt. „Odgłosy lasu” – rozwijanie wyobraźni, wyciszenie; dostrzeganie piękna otaczającej nas przyrody, jej odgłosów.

5. Zabawa z serii „zgaduj – zgadula” pt. „Co to za okaz?”
W koszyczku pod chustką (lub w woreczku) ukrywamy okazy z lasu: np. szyszki, patyczek, kamyk, piórka ptaka, kawałeczek mchu, kory…itp., dziecko (z zasłoniętymi oczami) losuje jakiś okaz i zgaduje co to jest. Nazwę wylosowanych okazów może podzielić na sylaby i głoski.

6. „Wrogowie i obrońcy lasu”
Rozmowa z dziećmi na temat różnych zwierząt żyjących w lasach; wzbogacanie wiedzy dzieci na temat wybranych gatunków.
Do najbardziej znanych obrońców lasu należą ptaki, bowiem zjadają ogromne ilości różnych owadów i ich gąsienic, tępiąc w ten sposób mnóstwo szkodników. Ale także chrząszcz biegacz czy wielbłądka. Natomiast motyle, które tak często swoją kolorystyką cieszą nasze oczy zanim staną się motylami potrafią być groźne. Ich gąsienice mogą objeść z liści wszystkie drzewa, dosłownie mówimy „zjeść las”. Poszukaj razem z Rodzicami jak wyglądają obrońcy i wrogowie lasu… w książkach lub w internecie.

7. „Sowa – Mieszkaniec lasu”
Przygotujcie:
-rolkę po papierze toaletowym
-kolorowy papier
-klej i nożyczki

A oto kilka propozycji na wykonanie sowy

a.09.04.2

Miłej pracy