Domowe przedszkole – 29.03.2021 – dzieci 6-letnie

_______________________________________________________________________________________________________________________

Drogie Dzieci i Szanowni Rodzice. Chciałybyśmy, abyście poznali kolejną literkę: małą i wielką literę J, j.

1.Wysłuchaj wiersza J. Brzechwy „ Jajko”.

– Powiedz, kto według Ciebie był mądrzejszy jajko czy kura?

2. Obejrzyj poniżej zdjęcie jajek, jak myślisz czyje to mogą być jajka?
a2903_5

-Które jajko według ciebie jest najmniejsze, a które największe?

3. Budowa jajka. Rodzic rozbija jako, a dziecko je obserwuje, poznaje jego budowę, nazywają i wskazują: żółtko, białko, błonę, skorupkę.

a2903_6

– Wymień potrawy sporządzone z jajek ?
– Czy potrafisz wymienić nazwy zwierząt, które wykluły się z jajek (ptaki, węże, krokodyle, dinozaury….)

4. Powiedz, jaką głoską zaczyna się słowo jajka i Janek ? (j, J).
Podaj przykład słów rozpoczynających się głoską j (jeleń, jagody, jogurty….), mających ją w środku (kajak, fajka, bajka…) oraz na końcu (kraj, maj, klej…)

Teraz podziel na sylaby, a potem na głoski słowo: jajko. Powiedz z ilu sylab składa się słowo (2 sylaby) i z ilu głosek (5 głosek). Słowo jajko zaczyna się na głoską j ,która jest spółgłoską i zaznaczamy ją jakim kolorem? (niebieskim). Zobacz jak wygląda litera mała i wielka, pisana i drukowana .

a2903_7

Powiedz z czym Ci się kojarzy litera j,J . Spróbuj samodzielnie ułożyć małą literę z klocków na dywanie, kawałka sznurka lub koralików.

5. Narysuj co przeczytałaś/przeczytałeś.

Jagoda ozdobiła 4 jajka. 1 jajko na kolor niebieski w białe kropki. 3 jajka na kolor zielony w czerwone paski.

5. Teraz poćwicz rękę kreśląc po śladzie i samodzielnie litery j, J : LINK

można tez wypełnić karty pracy w książka cz. 3 .

6. Nadszedł czas na mały trening.

7. Oto kilka sposobów na ciekawe ozdobienie jajek. Miłej zabawy!

Dla chętnych dzieci :

„Zabawy badawcze z wykorzystaniem jajka – poznanie właściwości.”

Obserwacja 1. Porównywanie jajek: surowego i ugotowanego. Opisywanie budowy jajka.
Dziecko ogląda i dotyka jajek (jedno ugotowane na twardo, drugie surowe), potrząsa nimi, starając się porównać dźwięki, jakie wydają. Wskazuje różnice.
Obserwacja 2. Kręcące się jajka.
Dziecko lub rodzic wprawia oba jajka w ruch obrotowy. Dziecko obserwuje jajka i wskazuje to, które kręciło się szybciej. Próbuje znaleźć uzasadnienie.
Obserwacja 3. Co jajko ma w środku?
Rodzic lub dziecko z pomocą rodzica rozbija surowe jajko i przekłada je do miseczek. Oddziela żółtko od białka. Dziecko określa, z czego składa się jajko (skorupka, białko, żółtko).
Eksperyment: Jajko w occie
Zanurzcie jajko w occie i pozostawcie na 24 godziny. Po tym czasie, dziecko opisuje, co stało się z jakiem, co stało się ze skorupką? Jakie właściwości ma teraz jajko?

(źrodło : LINK ) .