Domowe przedszkole – 05.06.2020 – dzieci starsze – zerówka

_______________________________________________________________________________________________________________________

Drogie Dzieci i Szanowni Rodzice. Dziś pobawimy się w mierzenie pojemności naczyń.

1. Na rozgrzewkę ćwiczenia z butelkami plastikowymi.

2. Oglądanie różnych przyrządów do mierzenia. Nazwij je, powiedz, co można przy ich pomocy mierzyć np:
– termometr – do mierzenia temperatury
– zegar – do mierzenia czasu
– waga – do mierzenia masy
– centymetr – do mierzenia materiału.

a0506_1

Wyjaśnienie różnicy miedzy słowem mierzyć a przymierzać.
Mierzyć to znaczy określać wielkość czegoś przy pomocy odpowiedniego przyrządu do mierzenia lub innego, który sami ustaliliśmy.

Przymierzać to znaczy wkładać coś na siebie, sprawdzać czy ma dobre wymiary .

3. Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów. Dziś potrzebne wam będą butelki plastikowe (1Lx 3, 2L,i 0,5L ,1Lx2 ale o różnych kształtach, kubek plastikowy)
Na stoliku ustawiamy kilka butelek np. .litrowych, z różną zawartością wody. Butelki powinny być plastikowe, bez etykiety i z zakrętkami. Woda aby była bardziej widoczna można zabarwić farba plakatową lub tuszem.
– Ile jest wody w butelce?
Stawiamy butelkę, sprawdzamy czy jest zakręcona. Pytamy dziecko, ile jest płynu w butelce?
Następnie pochylamy butelkę aż ją przewrócimy. Pytamy, czy jest w niej tyle samo wody?
– W której butelce jest więcej wody?
Kilka butelek takiej samej wielkości, ale z różną ilością wody ustawiamy dowolnie na stoliku. Określenie przez dzieci, gdzie jest najmniej a gdzie najwięcej wody.
Ustawienie butelek według ilości wody w nich od najmniejszej do największej lub odwrotnie.
– Grające butelki
Odkręcenie butelek i dmuchanie w ich otwory. Określenie, jakie dźwięki wydają kolejne butelki.
– Poznanie miary płynów.
Rodzic pokazuje butelki – 0,5l, 1l, 1,5l. Mówi dziecku, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra, a 2 litry – to 1litr i jeszcze jeden litr.
Wspólne sprawdzeni, że 2 litry to 2 razy więcej niż 1 litr, czyli że w jednej 2 litrowej butelce zmieszczą się dwie pojemności butelek litrowych. (przelewanie do 2 – litrowej butelki zawartości z dwóch butelek litrowych.

– Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach o tej samej pojemności ale różnych kształtach. (jedna niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary (kubek plastikowy). Butelki z wodą, kubek.
Dziecko przelewa do kubka wodę z jednej butelki (niska i szeroka), a potem z drugiej butelki (wąska i wysoka) i liczy, ile kubków wody było w jednej, a ile w drugiej butelce, Określa, gdzie wody było więcej (było tyle samo).

Sok jabłkowy, szklanki, kubek plastikowy.
Rodzic wlewa tyle samo soku jabłkowego do przygotowanych różnych szklanek – miarką jest
plastikowy kubek

• Dziecko ogląda szklanki i dochodzi do wniosku, że o ilości soku nie mówi jego poziom w szklankach, tylko miarka jaką ten płyn rozlewano. Dziecko wypija sok ze szklanek.

4. Na koniec dla chętnych dzieci zabawka z butelki plastikowej do zrobienia z pomocą rodzica.

Bawcie się dobrze. Miłego weekendu.