Domowe przedszkole – 20.05.2020 – dzieci starsze – zerówka

_______________________________________________________________________________________________________________________

Drogie Dzieci, Szanowni Rodzice.
Przez ostatnie dwa dni utrwalaliśmy wiedzę na temat niektórych zawodów. Dziś chciałybyśmy wspólnie z Wami przyjrzeć się procesowi powstawania książki oraz temu, ilu ludzi, wykonujących różnorodne zawody bierze w tym procesie udział.

1. Na pewno nieraz, gdy trzymaliście w ręku książkę, zastanawialiście się, jak ona powstaje. Jak myślicie, co musi być na początku, przed napisaniem książki?
Pomysł! A co się dzieje z nim dalej? Spójrzcie i spróbujcie zapamiętać pojawiające się nazwy zawodów (źródło ilustracji: Internet, Przedszkolankowo.pl)

a2005_1

Autor, inaczej pisarz, który ma pomysł na napisanie książki, siada przy biurku i przelewa swoje myśli na papier lub na maszynę do pisania. Obecnie coraz częściej pisze się od razu na komputerze.

a2005_2

Kiedy książka jest już gotowa, autor spotyka się z wydawcą. Wydawnictwo jest to instytucja, która przekazuje pieniądze na wydanie książki, czyli opublikowanie jej w wielu egzemplarzach.

a2005_3

Wydawca po przyjęciu książki, zleca wykonanie ilustracji ilustratorowi,
Okładkę zaś projektuje grafik.

a2005_4

W redakcji językowej z kolei redaktorzy i korektorzy przygotowują książkę do druku sprawdzając, czy nie ma ona błędów. Poprawiony tekst wraz z ilustracjami trafia do redakcji technicznej, gdzie książka jest składana.

a2005_5

Złożona książka, trafia do drukarni, tutaj maszyny drukarskie powielają ją w tysiącach egzemplarzy.

a2005_6

Osobno drukuje się zawartość książki, osobno okładkę. Specjalna maszyna introligatorska, którą obsługuje introligator, łączy je w całość i w ten sposób powstaje książka w takim kształcie, w jakim ją znamy. Gotowy nakład książek trafia do drukarni, a następnie do hurtowni, gdzie sprzedaje się książki księgarniom.

a2005_7

Księgarnia to miejsce, gdzie sprzedaje się nowe książki. A czy wiecie jak nazywa się osoba pracująca w księgarni, zajmująca się sprzedażą książek? Jest to księgarz.

a2005_8

Na końcu książka trafia do…. Czytelnika

2. Jak sami widzicie, książka odbywa długą drogę zanim trafi na nasze półki. Spróbujcie teraz rozwiązać kilka zagadek, o kim i o czym w nich mowa? (zagadki ze strony e-pedagogiczna.edu.pl)

„Pisze książki i wierszyki. Bajki, baśnie i legendy. Swoje myśli nam napisze. Byśmy w książce je znaleźli.” (pisarz)

„Choć nie ma zamka ani kluczyka, często otwierasz ją i zamykasz . W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści , wierszyków, bajek i opowieści.” (książka)

„Ma komputer, ma też kredki. Kreśli kropki, kółka, kreski I rysuje nam wspaniałe krasnoludki duże, małe, które w książce oglądamy.” (ilustrator)

3. Zabawy ruchowe:
„Przeskocz kartę” – dziecko kładzie przed sobą kartkę na dywanie. Następnie wykonuje zadania zgodnie z poleceniami np. „Przeskocz kartkę obunóż”, „Stań na prawej nodze i przeskocz kartkę”/”Stań na lewej nodze za kartką” itd.
„Połóż kartkę po prawej/lewej stronie”- dziecko w siadzie skrzyżnym z prostymi plecami trzyma kartkę w rękach wyprostowanych nad głową. Robią skłony w bok – kładąc kartkę na podłogę – raz w prawo, raz w lewo. Zabawę prowadzimy 6-krotnie.

„Książka na głowie” – dzieci biorą książkę, którą kładą sobie na głowie i starają się utrzymać ją w tej pozycji, podczas, gdy rodzic wydaje kolejno polecenia np.: „Obracamy się/tańczymy/chodzimy bokiem/kucamy/chodzimy do tyłu” itd. Jeżeli dziecku spadnie książka, podnosi ją i ćwiczy dalej.

„W księgarni” – dziecko kładzie się na boku na dywanie. Na hasło: „Książki się otwierają” – przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi; „Kartki się przewracają” – klaszcze w dłonie; „Książki się zamykają” – dziecko powraca do pozycji wyjściowej; „Książki stoją na regale” – dziecko przechodzi do stania na baczność. Zabawę prowadzimy 4-6-krotnie.

4. Pomóżcie Ani znaleźć zgubioną książkę, wskażcie paluszkiem drogę na monitorze lub wydrukujcie stronę:

a2005_9

5. „W księgarni” – Utrwalamy poznane nominały pieniądza. Wyobraźcie sobie, że chcecie kupić kilka swoich ulubionych książek. Obok każdej książki podana jest cena. Wytnijcie pieniądze, następnie przyklejcie obok książki odpowiednią kwotę. Np. Jeśli książka kosztuje 7zł, korzystamy z monet: 5zł + 2zł

a2005_10

6. Na zakończenie zachęcamy do stworzenia swojej własnej książeczki.

Dzieci otrzymują karteczki z bloku pocięte na prostokąty o wymiarach ok. 5cm– 8cm. Na każdej stronie dzieci układają z sylab wyciętych ze starych gazet, czasopism różne wyrazy i naklejają je. Na jednej stronie naklejają najwyżej dwa utworzone przez siebie wyrazy. Na wolnej powierzchni kartki mogą zilustrować powstały wyraz. Następnie karteczki zszywamy zszywaczem i powstaje miniksiążeczka.
Powodzenia