Domowe przedszkole – 13.05.2020 – dzieci starsze – zerówka

_______________________________________________________________________________________________________________________

Drogie Dzieci, chciałybyśmy, abyście dziś poznali obrażalską gąsienicę.

1. Na rozgrzewkę ułóżcie puzzle: LINK

Brawo, świetnie sobie poradziliście. Ułożyliście motyla, który nazywa się Rusałka pawik. Poznajcie kilka informacji z życia tych pięknych owadów.

– Motyl jest owadem. Ciało owadów zbudowane jest z trzech części: głowy, tułowia i odwłoka. (Na tułowiu są 3 pary odnóży czyli 6 odnóży, 2 pary skrzydeł a na głowie czułki.)
– Motyle tak jak inne owady są zmiennocieplne. Jeśli ich ciało nie osiągnie temperatury około 30°C są niezdolne do lotu. Dlatego też owady te są bardzo często przyłapywane na wygrzewaniu się na słońcu z rozłożonymi skrzydłami.
– Podstawą żywienia motyli jest nektar kwiatów.
– Dorosłe motyle niestety nie cieszą się zbyt długim życiem. Jest to najczęściej od 2 do 4 tygodni.

2. „Nikt mnie więcej nie zobaczy” (Walentyn Bieriestow). Posłuchajcie opowiadania o obrażalskiej gąsienicy.

Gąsienica uważała się za bardzo piękną i nie ominęła ani jednej kropli rosy, żeby się w niej nie przejrzeć. – Ach, co to za uroda! – szeptała, oglądając ze wszystkich stron swój pospolity pyszczek i wyginając grzbiet, żeby popatrzeć na dwa złociste prążki. – Szkoda, że nikt, a nikt nie zwraca na mnie uwagi. Aż raz zdarzyło się, że po łące chodziła dziewczynka i zbierała kwiaty. Gąsienica czym prędzej wpełzła na najpiękniejszy kwiatek. Dziewczynka spostrzegła ją i zawołała: – Co za brzydactwo! – Ach, tak! – syknęła obrażona gąsienica. – Wobec tego nikt nigdy, nigdzie, za nic w świecie, w żadnym wypadku i w żadnych okolicznościach więcej mnie nie zobaczy! Daję na to słowo honoru uczciwej gąsienicy! Skoro się dało słowo honoru – należy go dotrzymać. Zwłaszcza kiedy się jest gąsienicą. I gąsienica wpełzła na drzewo. Z pnia na sęk, z sęka na gałąź, z gałęzi na gałązkę, z gałązki na sęczek. Wyciągnęła z pyszczka jedwabną niteczkę i zaczęła się nią owijać. Snuje się niteczka, owija gąsienicę raz, drugi, dziesiąty, setny… I wreszcie gąsienica zniknęła w miękkim jedwabnym kokonie. – Och, jaka jestem zmęczona! – westchnęła. – Ale owinęłam się znakomicie. W kokonie było ciepło, ciemno i… nudno. Gąsienica ziewnęła raz, potem drugi i zasnęła. Mijał dzień za dniem. Letni wietrzyk kołysał gałązką, szeleściły cicho liście, a obrażona gąsienica spała i spała. Obudziła się wreszcie. Widocznie słońce musiało mocno dogrzewać, bo w kokonie upał był nieznośny. – Muszę przewietrzyć trochę mój domek – postanowiła i wyskubała małe okienko w kokonie. – Ach, jak pięknie pachną kwiaty! – Gąsienica wychyliła się nieco. „Nikt mnie tu wśród listków nie zauważy, co mam sobie żałować powietrza” – pomyślała. Wychyliła się jeszcze troszeczkę, znowu troszeczkę i… wypadła ze swojej kryjówki! Ale zamiast spaść z drzewa na ziemię, uniosła się do góry! I nagle na tejże samej łące zobaczyła tę samą dziewczynkę. „Co za wstyd! – pomyślała. Że jestem brzydka, to nie moja wina, gorzej, że teraz wszyscy będą mnie nazywać kłamczuchą. Dałam słowo honoru, że nikt mnie nie zobaczy, i słowa nie dotrzymałam. Hańba!”. Zrozpaczona upadła w trawę. A wtedy nadbiegła dziewczynka i zawołała: – Ach, jaki piękny! – Czyżby to o mnie mowa? – szepnęła zdziwiona gąsienica. – Zdaje się, że o mnie. I wierz tu ludziom! Dziś mówią tak, a jutro zupełnie inaczej. Na wszelki wypadek przejrzała się jednak w kropelce rosy. – Cóż to takiego? W lustereczku ktoś nieznajomy z długimi, bardzo długimi wąsami! Wygięła grzbiet. Na grzbiecie są dwa piękne kolorowe skrzydła! – Patrzcie, patrzcie! Stał się cud! Najprawdziwszy cud! Jestem motylem! I kolorowy motylek poszybował wesoło nad łąką, bo przecież on nie dawał motylowego słowa honoru, że nikt go nie ujrzy.

Po wysłuchaniu treści dziecko odpowiada na pytania, np.

– Co sądziła o sobie gąsienica?
– Jaka naprawdę była gąsienica?
– Dlaczego dziewczynka powiedziała o niej: brzydactwo?
– Co postanowiła obrażona gąsienica?
– Jaka niespodzianka czekała gąsienicę po wyjściu z kryjówki?

3. Dzieci oglądają prezentowane etapy rozwoju motyla (jaja, larwę, poczwarkę oraz dorosłego motyla):

lub

a1305_1 a1305_2

4. Pamiętajcie, że skrzydełka motyla są symetryczne – to znaczy, że mają identyczne wzory rozmieszczone na prawym i lewym skrzydle.

a1305_3

5. Poznajcie różne rodzaje motyli. Spróbujcie zapamiętać ich nazwę i wygląd.

a1305_4

6. Zabawa „Przeczytaj i narysuj”.
Wykonajcie ilustrację pasującą do tekstu. Na koniec głośno odczytajcie tekst nad swoją ilustracją.

a1305_5

7. Praca plastyczna do wyboru.

8. Na koniec ćwiczenie na równowagę.

Dziękujemy za dziś. Świetnie się spisaliście. Pamiętajcie, że czekamy na efekty waszych prac.