Domowe przedszkole – 05.05.2020 – Biedronki i Pszczółki – dzieci 5 -letnie

_______________________________________________________________________________________________________________________

Dzień dobry!
Dziś przychodzę do was z kolejnymi zadaniami. Myślę, że będziecie się świetnie bawiły.

Rozwiązując zagadkę, dowiecie się o czym będziemy dziś rozmawiać.
Zielony dywan, a na nim kwiatów tyle
Piją z nich nektar pszczoły, osy i motyle. (Tak, oczywiście to łąka)

a0505_4

Wysłuchajcie wiersza I. Salach pt.: „Łąka”

„Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka
tutaj kwiatek – o! różowy.
Z kopca wyszedł krecik mały
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci
więc zatańczmy z nimi chwilę.”

Odpowiedzcie teraz na kilka pytań dotyczących wiersza:
– O czym był wiersz?
– Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
– O jakich roślinach jest mowa w wierszu?
– Co wydały motyle nad łąką?
– Kogo zaprosiły motyle na bal?

Wskaż na ilustracji mieszkańców łąki, o których była mowa w wierszu.

a0505_5

Kolejne zadanie to opowiadanie ruchowe. Dorosły czyta , dzieci wykonują zadania, które zapisane są w nawiasach.

Jest piękny wiosenny dzień i dzieci wybrały się na spacer na pobliską łąkę ( dzieci maszerują parami w różnych kierunkach). Słońce mocno świeci, a wiatr rozdmuchiwał nasiona roślin ( dzieci chodzą na czworakach i dmuchają na rośliny). Wypatrujemy, czy gdzieś na łące nie pojawiło się jakieś zwierzątko. Rozglądamy się dookoła. Nagle dzieci usłyszały pierwsze odgłosy. To pracowite pszczółki krążyły nad kwiatami szukając najpiękniejszych aby zebrać z nich nektar( dzieci latają jak pszczółki, machając rekami- skrzydełkami), wesoło bzyczały nawołując się nawzajem.( naśladują bzyczenie pszczół: bzz, bzz). Na listkach siedziały koniki polne poruszając śmiesznie łapkami (dzieci siedzą poruszają w dowolny sposób kończynami), cykając cichutko( naśladują dźwięk: cyt, cyt). Nagle pojawiły się żaby( dzieci naśladują skakanie żabek), kumkały głośno ( naśladują kumkanie: kum, kum, kum) jakby ostrzegały się przed jakimś niebezpieczeństwem. Miały rację, że były takie zdenerwowane bo na łące pojawiły się bociany, chodziły unosząc wysoko nogi ( naśladują chód bociana) rozglądając się na boki, co chwilę przystawały i pochylały się do przodu jakby czegoś szukały w trawie. Ponieważ niczego nie mogły znaleźć –złe klekotały( naśladują głos bociana: kle, kle). Wysoko nad łąką krążył skowronek śpiewając wiosenną piosenkę ( naśladują głos skowronka: dzyń, dzyń), odpowiadał mu wróbel ( naśladują głos wróbla: ćwir, ćwir), który poszukiwał pokarmu dla swoich głodnych dzieci. Czekały one niedaleko w gniazdku (piszcząc: pi, pi, pi). Nad łąką latały kolorowe motyle, co pewien czas siadając na kwiatach ( dzieci naśladują ruch latających motylków). Wiosenny wietrzyk poruszał trawą, kwiatami szumiąc wesołe piosenki ( szszszsz…..szszsz….szszuuu. )
Nagle zerwał się wiatr i na niebie ukazała się wielka czarna chmura. Chmura zazdrościła zwierzętom ich łąki i ich radości i postanowiła porwać mieszkańców łąki. Otoczyła ich wszystkich i zabrała ze sobą. Na łące zrobiło się cicho i smutno. Nie było już słychać brzęczenia pszczół, pobzykiwania komarów, nie słychać było kumkania żab ani odległego klekotania bociana. Zniknął kret, a także inne owady: biedronki i motyle, osy. Co prawda kwiaty nadal rosły, ale łąka była teraz pusta i smutna.

Czy chcecie pomóc mieszkańcom łąki wrócić do swojego domu?

Wytnijcie różnej długości zielone paseczki i przyklejcie na kartkę. To będzie Wasza łąka czekająca na swoich mieszkańców.

a0505_6

A teraz wybierzcie kilka z nich lub zrób według własnego pomysłu.

a0505_7 a0505_8