Domowe przedszkole – 28.04.2020 – dzieci starsze – zerówka

_______________________________________________________________________________________________________________________

Drogie Dzieci,
chciałybyśmy, abyście dziś wyruszyli z nami na Wieś. Zwiedzimy razem budynki gospodarcze, poznacie miejsca zamieszkania określonych zwierząt na wsi.

1. Na początek obejrzyjcie prezentację:

zwierzęta na wsi – Prezentacja

2. Wysłuchajcie opowiadania (fragment) J. Jamy –Mazurek „Gdzie jest wieś?”:

… Od rana na podwórku, był straszny hałas.
Kukuryku…kukuryku..!!!
Marcinek nigdy przedtem nie słyszał, jak pieje prawdziwy kogut, ale poznał od razu, że to on, bo piał jak ten z ”Teleranka”. Potem zobaczył krowy i konie, owce i koziołka, gęsi, kaczki i kury…Wszystko tak bardzo mu się podobało, że za króliczkiem chciał pobiec do…
-Tam dzieciom nie wolno wchodzić! – Zatrzymała go mama.
-To jest stajnia, to obora, a to chlewik i kurnik. Tu mieszkają zwierzęta.
Szkoda – pomyślał Marcinek – chciałbym zobaczyć, jak one mieszkają.
Jeszcze tego samego dnia Marcinek zobaczył Adasia, syna gospodarzy, wychodzącego z kurnika z koszykiem jajek.
– Ty tam możesz wchodzić? – zdziwił się Marcinek.
– Pewnie –powiedział Adaś. – A kto by tam znalazł tyle jajek, jak nie ja?!
– A do chlewika też wolno wchodzić?
– Pewnie. Nosimy z moim tatą pokrzywy dla świnek. Chodź, zobaczysz, jak jedzą.
– Mnie nie wolno – chciał powiedzieć Marcinek, ale nie zdążył, bo właśnie podeszła mama i zapytała: – Pójdziesz z nami na spacer, Marcinku?
A mogę zostać z Adasiem? – zapytał Marcinek.

Jak myślicie, co odpowie mama?

Rozmowa na temat opowiadania.
– Jak myślicie, czy mama pozwoli Marcinkowi pójść do chlewika?
– Jakie zwierzęta Marcinek zobaczył na wiejskim podwórku?
– Przypomnijcie, kto mieszka w stajni?
– Kto mieszka w oborze?
– Kto mieszka w chlewiku?
– Kto mieszka w kurniku?
– Jak myślicie, czy ludzie na wsi mają dużo pracy?
Dlaczego?

Pamiętajcie, że chociaż na wsi jest wesoło i gwarno, trzeba zachować też szczególną ostrożność. Jest tam dużo maszyn, do których nie wolno zbliżać się bez opieki dorosłego. Pamiętajcie również o bezpiecznym zachowaniu się w obecności zwierząt hodowlanych. Zwierzęta te znają swoich gospodarzy, ponieważ to oni codziennie się nimi opiekują, więc tylko w ich towarzystwie powinniście je odwiedzać.

3. Pora na odrobinę ruchu – zakręćcie kołem i wykonajcie polecenie: LINK

4. Dopasujcie określenia do nazwy zwierząt. Wydrukujcie lub kreślcie palcem po ekranie:

a2804_1

5. Założenie w pokoju zielonego ogródka.
Dzieci oglądają nasiona fasoli i jeśli to możliwe innych warzyw. Określają ich kształt i wielkość.
Pamiętajcie, że wiosną wysiewa się nasiona, a latem i jesienią zbiera się plony.
Przypomnijcie, jakie warunki są potrzebne do wzrostu roślin?
Załóżcie hodowlę fasoli szparagowej w słoiku z wodą przykrytym gazą (pozwoli na obserwację korzenia). Możecie zilustrować za pomocą kartki i kredek jak wasza fasolka będzie rosła.

Możecie również wysiać do pojemników z ziemią nasiona roślin aromatycznych (koperek, szałwia, itp.) Gdy podrosną będzie można wykorzystać je do zabaw związanych z narządami zmysłów –wąchanie, smakowanie.

6. Ćwiczymy pamięć: LINK

7. Kto gdzie mieszka? LINK

 

Dziękujemy Wam za dziś, spisaliście się na medal!