Domowe przedszkole – 15.04.2020 – dzieci starsze – zerówka

_______________________________________________________________________________________________________________________

Witamy Was po Świętach, mamy nadzieję, że każdemu z Was minęły one w spokoju i radości.
Zapraszamy Was do kolejnej porcji zabaw związanych z czym?… A no właśnie. Odpowiedź znajdziecie już w pierwszym zadaniu.

1. Na początek rozwiążcie zagadkę. Czy już wiecie, czym będziemy się zajmować w kolejnych dniach?
„Jest w morzu, jest w rzece
w jeziorze i w stawie.
Jest także w herbacie, w zupie albo w kawie.
Służy do picia, służy do mycia.
Bez niej na Ziemi
nie byłoby życia.
Z kranu, kap, kap, kap,
w kałuży chlup, chlup, chlup,
w wannie chlap, chlap, chlap,
w parapet puk, puk, puk.” (woda)

2. Przygotujcie przezroczystą szklankę z wodą. Najpierw zachęcamy do wzięcia udziału w zabawie rozwijająca wrażliwość zmysłów „Poczuj kroplę wody”:
Dziecko ma zamknięte oczy. Rodzic upuszcza zakraplaczem kroplę wody na dłonie lub twarz dziecka. Jeśli poczuje dotknięcie, może otworzyć oczy. Jakie to uczucie?

Spróbujcie odpowiedzieć swoimi słowami (budując pełne zdania) na poniższe pytania.
– Do czego jest potrzebna woda? (Woda potrzebna jest do… Potrzebujemy wody, aby…)
– Kto potrzebuje wody?
– Czy znasz jakieś zwierzęta, które cały czas potrzebują wody do życia (nie tylko do picia).
– Jak wygląda woda, jaki ma kolor, zapach?
– Czy zawsze woda tak wygląda? Czy zdarza się, że zmienia kolor, czy zdarza się, że nie jest płynem?

3. Obejrzyjcie krótki film o występowaniu wody oraz o jej stanach skupienia:

4. Zabawa ruchowa „Powódź”.
Do zabawy potrzebujemy kilka dywaników, bądź dłuższych kawałków sznurka, wełny po to, aby ułożyć z nich „wysepki”. Dziecko (z rodzeństwem) poruszają się, biegają po dywanie, omijając wysepki, gdy usłyszą hasło „powódź” muszą jak najszybciej wskoczyć na jedną z wysepek. Na hasło „Powódź się skończyła”, ponownie biegają po dywanie.

5. A teraz pora na doświadczenie. Jak już wiecie, woda posiada wiele właściwości. Służy nam do picia, do przygotowywania jedzenia, do mycia, do prania, podlewamy nią rośliny. Woda także rozpuszcza różne substancje (cukier, sól, barwniki), ale również potrafi wiele rzeczy unosić na powierzchni. Zapraszamy do udziału w zabawie „Co pływa, co tonie?”
Przygotowujemy akwarium z wodą bądź szklaną miskę, wypełnioną wodą. Potrzebne będą również różne przedmioty z drewna (np. klocek), metalu, gumy, plastiku, plasteliny (kulka z plasteliny), kulka metalowa, szpilka, spinacz biurowy, metalowe pudełko.
Przyjrzyjcie się wszystkim tym przedmiotom i odpowiedzcie, co według was zatonie, a co będzie pływać.
Teraz pora sprawdzić, co się stanie z poszczególnymi przedmiotami. Umieśćcie je w misce z wodą.
Od czego zależy, czy określony przedmiot będzie tonął czy pływał?
Ważny jest nie tylko materiał, z którego jest zrobiony, ale również to, jaki ma kształt. Weźcie kulkę z plasteliny, spłaszczcie ją i połóżcie na wodzie – co się dzieje?
Niektóre lekkie przedmioty toną, ponieważ mają małą powierzchnię i trudno im się utrzymać na wodzie. Statki, okręty zrobione są z ciężkiego metalu, jak kulka, lecz mają kształt podobny do pudełka, mają dużą powierzchnię, a w środku są puste. Jeżeli statek nabierze wody, robi się dużo cięższy i tonie. Nalejcie do pudełka wody, zobaczcie co się stanie.

Propozycje do innych doświadczeń badających właściwości wody:

6. Woda służy nam do podlewania roślin, aby móc je hodować (kwiaty, warzywa). Przygotujcie nożyczki, klej, kartkę. Prosimy o przesłanie zdjęć ułożonych historyjek na stronę poszczególnych grup oraz stronę przedszkola.

a1504_6