Domowe przedszkole – 08.04.2021 – dzieci 6-letnie

_______________________________________________________________________________________________________________________

Dzień dobry Kochani! Wczoraj rozmawialiśmy o tym, czym jest las oraz wskazywaliśmy, ile dobrego las ofiaruje nam i zwierzętom. Dziś porozmawiamy o mieszkańcach tego ekosystemu.

1. Na początek muzyczna rozgrzewka:

2. Posłuchajcie wierszyka pt. „Może zobaczymy”- H. Bechlerowej, zastanówcie się dlaczego podczas spacerów w lesie trzeba zachowywać się cicho.

Idźmy leśną ścieżką cicho, cichuteńko,

może zobaczymy sarniątko z sarenką.

Może zobaczymy wiewióreczkę małą,

jak wesoło skacze z gałęzi na gałąź.

I niech nikt po lesie nie gwiżdże, nie woła

– może usłyszymy pukanie dzięcioła.

A może zaśpiewa między gałązkami

jakiś leśny ptaszek, którego nie znamy…

I będzie nas witał wesołą piosenką!

Tylko idźmy lasem cicho… cichuteńko…

3. „Pomyśl i odpowiedz…” – rozmowa z dziećmi na temat treści wierszyka, odpowiadanie na pytania typu:

– gdzie zaprasza nas autorka wierszyka?

– jakie zwierzęta występują w wierszu?

– czyim domem jest las?

– dlaczego w lesie mamy zachowywać się cicho, nie krzyczeć…?

– jakie znasz jeszcze inne zwierzęta żyjące w naszych lasach? itp.

4. „Zgaduj – zgadula” – teraz pomyśl i postaraj się rozwiązać zagadki:

Chodzi po lesie z domkiem na grzbiecie. /ślimak/

Nie osa, nie mucha bzyka koło ucha.

Kiedy ukłuje, bąbel wyskakuje. /komar/

Jak telegrafista stuka, gdy korników w lesie szuka. /dzięcioł/

Choć się w ciemnej dziupli chowa,

mówią, że to mądra głowa. /sowa/

Lato nam śpiewem umilają

zimą na naszą pomoc czekają. /ptaki/

Kręcę się i pracuję, kopiec z igieł buduję.

Dźwigam igły jak bale i nie narzekam wcale. /mrówka/

Te zwierzęta, jak pługami mogą las przekopać cały. /dziki/

Nie boi się głodu nawet w ciężkie czasy.

Ma zawsze w swej dziupli orzechów zapasy. /wiewiórka/

5. A teraz zapraszamy do zabawy, pobawimy się w „Jeżyka i liska” – Rodzic gra na np. grzechotce, dziecko w tym czasie spaceruje na czworakach po pokoju naśladując jeża (w tempie wystukiwanego rytmu: powoli, szybciej – na zmianę), na hasło: Uwaga lis! Dzieci – jeże zwijają się w kulkę. Gdy Rodzic zacznie grać na grzechotce dzieci-jeże znów mogą się poruszać po pokoju. Możecie zamienić się rolami. Miłej zabawy!

6. Rozwiąż rebusy, jakie nazwy zwierząt się w nich kryją? Wytnij, przyklej odpowiednie litery pod danym rebusem:

a.08.04.7

7. Zapraszam do obejrzenia prezentacji dotyczącej zwierząt polskich lasów: LINK

lub
obejrzyjcie ilustracje dotyczące zwierząt leśnych, nazwijcie je LINK

Zapoznajcie się z ciekawostkami dotyczącymi zwierząt leśnych (źródło: panimonia.pl)
• lisy to prawdziwe śpiochy – przesypiają nawet dziesięć godzin dziennie;
• jak na leśne zwierzęta lisy bardzo często odwiedzają miasta – nad ranem, choćby we Wrocławiu, na drogach biega ich naprawdę sporo;
• w sen zimowy zapada nie tylko niedźwiedź, ale i borsuk oraz jeż;
• wiewiórka nie hibernuje, wbrew ogólnemu przekonaniu – spędza wiele czasu w dziupli, gdy jest mroźno, nie chcąc wychodzić, przysypia, ale nie jest to klasyczny “sen zimowy”;
• lisy to niezłe leniuszki – często unikają kopania własnych nor, zajmując nory borsucze (śpią wraz z borsukami lub przeganiają je!)
• wiewiórki to małe sklerotyczki – często zapominają, gdzie zakopały orzechy, ale… dzięki temu zasiewają nowe drzewa!
• naturalnym pożywieniem jeży nie są jabłka;
• zimą ptaki migrują do innych, cieplejszych krajów, są jednak też ptaki, które przylatują do nas – np. gil, sowa śnieżna;
• ptaki migrując wykorzystują wrażliwość na pole magnetyczne – niczym magnes w kompasie potrafią “wyczuć” gdzie jest północ, a co za tym idzie, wiedzą w którym kierunku zmierzać odlatując do ciepłych krajów.
8. Zwierzęta i ich umaszczenie: LINK

9. Tropami leśnych zwierząt:

a.08.04.8

W Polsce występują gatunki zwierząt chronionych. Głównym zadaniem ochrony gatunkowej jest zachowanie gatunku na jego naturalnych stanowiskach. Czasem jednak jest to niemożliwe i wtedy chroni się gatunek poza jego naturalnym miejscem występowania, np. w ogrodach zoologicznych lub na stanowiskach zastępczych. Niektóre gatunki chronione znalazły się w rejestrze gatunków rzadkich i zagrożonych, jakim jest „Polska czerwona księga zwierząt” i „Czerwona lista zwierząt ginących i zagrożonych w Polsce”. Nie od dziś wiadomo, że skuteczna ochrona przyrody jest możliwa tylko przez zabezpieczenie całych ekosystemów, będących siedliskami chronionych gatunków. Dlatego też bardzo ważną funkcję spełniają w tym zakresie parki narodowe, parki krajobrazowe i rezerwaty. (źródło: http://www.wigry.org.pl/fauna/index_pl.htm)
Do zwierząt chronionych zaliczamy między innymi:
• kozica
• żubr
• wilk
• żbik
• ryś
• niedźwiedź brunatny

10. Odgłosy lasu:

a.08.04.9

11. Praca plastyczna:

a.08.04.11

 

 

https://www.artycraftykids.com/craft/yarn-wrapped-fox-craft/

 

https://www.faminino.de/herbst-basteln-mit-kindern/

Pozdrawiam i życzę dobrej zabawy.