Domowe przedszkole – 31.03.2021 – dzieci 5-letnie

_______________________________________________________________________________________________________________________

Drogie Przedszkolaki, Szanowni Rodzice, zapraszam do kolejnych przedświątecznych zabaw i ćwiczeń

1. Zacznijmy od zabawy muzyczno-ruchowej:

2. Poproszę Rodziców, aby przeczytali opowiadanie Grzegorza Kasdepke pt.: „Najpiękniejsze…”

„Jak wiadomo każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze! Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały w niebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem, jak wszystkie mamy robiły sporo zamieszania.
– Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!
– A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!
Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet czy wolałaby chłopca czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej jak tylko potrafiły.
– Mój kogucik będzie – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paski.
– A moja nioska – gdakała druga- będzie różowa w zielone groszki.
Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaki na świecie.
(Rodzic przerywa opowiadanie i pyta dziecko co sądzi o pomyśle kurek i czy rzeczywiście z jajek wylęgną się kurczątka w kolorze skorupek. Następnie kontynuuje opowiadanie, zwracając uwagę na to kto miał rację).
I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania. Zanim się obejrzały, z popękanych kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.
– Jaka śliczniutka!- wygdakała pierwsza kura.
-Mój ty kochany!- rozczuliła się druga.
-Chlip, chlip!- płakała ze szczęścia trzecia kura.
A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jakby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo, już jestem!”

• Rozmowa na temat opowiadania:
– Co zniosły kury?
– Dlaczego chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze?
– Co zrobiły, aby tak się stało?
– Jak pomalowały jajka?
– Jakie kurczątka wykluły się z jajek?

3. Zabawa kształtująca postawę ciała pt.: „Kurczątko”:
Dziecko przykuca na dywanie, głowę ma skuloną między ramionami – jest kurczątkiem, które niedługo wykluje się ze swojej skorupki. Na hasło „Kurczątko się wykluwa” dziecko powoli podnosi się, prostuje stopniowo dolne i górne kończyny, kręci głową w różnych kierunkach – ogląda świat, w którym się znalazło. Zabawę powtarzamy kilka razy.

4. Układanie historyjki obrazkowej. Poproszę, aby rodzic wydrukował kartę pracy. Dziecko odcina prawy pasek i wycina kwadraciki z obrazkami.
Podczas dopasowywania obrazków, rodzic razem z dzieckiem wskazują i nazywają po kolei to, co znajduje się na obrazku na karcie.
Dziecko ustala, co powinno znajdować się na początku historyjki, co potem, co na końcu.
Następnie nakleja/układa obrazek w odpowiednim miejscu. Opowiada treść historyjki:

a3103_5
Źródło: Internet

5. „Siedem pisanek” – rymowanka A. Olędzkiej. Dziecko na plecach rodzica – rodzeństwa wykonuje masażyk do tekstu rymowanki, po czym następuje zmiana.

„Pierwsza pisanka jest cała w kropeczki – rysujemy kropeczki.
Druga pisanka w krótkie paseczki – rysujemy paseczki.
Na trzeciej pisance same szlaczki – rysujemy szlaczki.
Na czwartej pisance wesołe kurczaczki – rysujemy dzioby kurczaków.
Na piątej pisance zajączek się śmieje – rysujemy uszy zająca.
Na szóstej pisance słonko mocno grzeje – rysujemy słonko.
Siódma pisanka ma trójkątów bez liku – rysujemy trójkąty.
Ile pisanek jest w moim koszyku? – szczypiemy pod boczki”

6. Zachęcam do wykonania eksperymentów z jajkiem:

7. Zadanie dla chętnych – wybór ćwiczeń grafomotorycznych do druku: LINK